Navigace
Obsah
Pravidla v mateřské škole
Pravidla a dohody tu nejsou proto, aby nám brala svobodu – ale aby vymezovala co můžeme, kam můžeme a co je nepřijatelné a může druhého omezit a ohrozit. Pravidla nám usnadňují naše soužití a pomáhají udržovat pohodu, duševní rovnováhu a uchovat naše zdraví nepoškozené a v bezpečném prostředí. Umožňují dětem bezpečnou orientaci ve společnosti a společenských vztazích mimo rodinu, jsou velmi účinnou prevencí sociálně patologických jevů, zejména nekázně, násilí a šikany. V průběhu všech činností a při všech příležitostech je potřeba pravidla připomínat, vždy je zcela jednoznačně konkretizovat a vysvětlit dětem na aktuální situaci. A také důsledně vyžadovat dodržování – pravidla platí pro všechny bez výjimky.
Jedná se o pravidla týkající se soužití v konkrétním společenství dětí, pedagogů a ostatních zaměstnanců školy, a o pravidla provozu a chodu školy.
V případě dětí předškolního věku je v podstatě vhodnější mluvit o preventivním působení v mateřských školách. Základem prevence je vytvoření sociálních kompetencí dítěte, kdy si dítě prostřednictvím prožitkového učení osvojí schopnost rozhodovat se, volit z více alternativ, nést za svou volbu odpovědnost a poznávat její důsledky. Schopnost rozhodovat se je chápána jako předpoklad odpovědného jednání.
Provozní pravidla
jsou na většině škol dána školním řádem, týkají se provozu škol a nepostihují pravidla soužití, klima a etiku školy.
Pravidla soužití
bývají většinou “nepsaná”. Jedná se o pravidla vzájemného respektu, úcty, důvěry, empatie a dalších životních kvalit a dovedností, často vycházející ze společenských pravidel.
Při vytváření pravidel soužití se snažíme dodržovat několik zásad :
spoluúčast dětí – spoluúčast na vytváření a upevňování pravidel je základem toho, aby děti pravidla přijaly a řídily se jimi
-
integrace pravidel do denního života školy – nestačí jednorázové seznámení s pravidly na počátku roku - je třeba, aby děti prožívaly to, že dodržování pravidel se vyplatí po celý školní rok a při každé konkrétní příležitosti.
srozumitelnost a splnitelnost – srozumitelnost je dána formulací pravidel s přihlédnutím k tomu, co si děti pod jednotlivými pojmy představují, jaké je jejich chápání ; splnitelnost je dána repertoárem žádoucího chování a možností v určité míře pravidla kontrolovat a po dohodě upravovat
pozitivní formulace pravidel – pravidla jsou formulována v pozitivní formě; formy zákazu a příkazu inspirují k porušování a revoltě, formulace jsou obrazem žádoucího chování
přiměřenost počtu – přemíra pravidel vede často k jejich ignoraci; tvorba a upevňování pravidel je procesem; lépe začít od menšího počtu s obecnější, širší formulací a postupně vyvozovat další pravidla
pravidla se týkají všech lidí ve škole – děti jsou velmi vnímavé a citlivé na dvojí výklad pravidel a jejich porušování dospělými.
Spolupráce na tvorbě pravidel přináší pro každého zúčastněného člena společenství pocit důležitosti, zodpovědnosti , zadostiučinění a možnost aktivně ovlivňovat své bezpečí. Zodpovědnosti za vlastní chování se nedá u dětí ve školním prostředí dosáhnout bez spoluúčasti dětí na rozhodování.
Velmi efektivní pro komunikaci s dětmi je komunitní bublina - stěžejní metoda budování bezpečí, důvěry, soudržnosti a osobnostního rozvoje dětí ve třídě. Atmosféra mezi dětmi je otevřená, s prvky důvěry a ochoty si porozumět. Děti se učí pomáhat si , radit, tolerovat se a respektovat se ve svých názorech a projevech, vnímat odlišné názory a zkušenosti a hledat v nich společné prvky s vlastními názory.
Takto jsme si postupem času pravidla vytvořili v naší mateřské škole:
Jsem človíček a nejsem prasátko:
- všechny věci mají své místo a tam je uklidím
- splachuji, umývám si ruce a čistím si zuby
- nenechám po své práci nepořádek
- starám se, aby byl můj stůl čistý po každém jídle
Když mluvíš, nebudu tě rušit
- máš právo říci svůj názor
- máš právo dokončit svoji myšlenku
- svoje rozhodnutí a potřebu oznamujeme zřetelně
Je to tvoje a já to respektuji
- tvoje věci si neberu bez tvého vědomí
- tvoji stavbu nemohu zrušit bez dohody s tebou
- můžeš odmítnout moji nabídku
Nechci ti ublížit
- chovám se tak, abych nikomu nezpůsobil bolest
- chovám se tak, abych nikomu nepřekážel
- hluk nám škodí, jsem tichý
Jsem váš kamarád
- dohodneme se bez hádání
- mohu požádat o pomoc, umím poděkovat
- všechno si půjčujeme
- neničím společné hračky
- chci být s vámi a chovám se přátelsky a slušně
- požadovanou pomoc rád poskytnu
Naše pravidla učí děti žít a pracovat v sociální skupině, směřují k prioritnímu cíli začleňování dětí do předškolního vzdělávání a ten velmi výstižně zní v citátu Jana Wericha:
“Přátelství je součástí lidského štěstí”
A všichni si přejeme, aby naše děti odcházely šťastné, spokojené a sebejisté….
nebo Vy si to snad nepřejete?
Lok