Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Náhodný výběr z galerie

Ani ve čtvrtek děti nevynechaly rozcvičku.

Navigace

Obsah

Jak ovlivní snídaně a svačina úspěšnost a schopnosti dítěte?

 
   K faktorům působícím na úspěšnost dítěte v činnostech patří například zajištění správné snídaně a svačinky. Dostatečný příjem energie po nočním hladovění, zajištěný vhodně sestavenou snídaní, uchrání dítě před nedostatkem energie v dopoledních hodinách a dodá tělu všechny potřebné živiny.
   Nepodceňujte vliv snídaně na schopnost dětí soustředit se na práci a činnosti. Neklid, nesoustředění, nesledování souvislostí, únava, slabost a malátnost může zavinit špatná, nebo dokonce úplně vynechaná snídaně. Děti totiž nemají možnost vytvářet si zásoby energie, a tak se její nedostatek velmi rychle projeví. Stane-li se tak, je to pro dítě velká komplikace. Svačina by pak měla zajistit plynulé doplnění živin a energie tak, aby dítě bez problémů zvládlo dopolední činnosti. Ideálně by každé jídlo mělo obsahovat tzv. trojkombinaci všech základních živin – bílkovin, sacharidů a tuků. Vhodnou snídani či svačinku pro předškolní děti by tak měla tvořit např. kombinace pečiva, rostlinného ruku, sýra či kvalitní kuřecí šunky, doplněná kouskem ovoce či zeleniny. Děti by měly jíst pravidelně, minimálně pětkrát denně v relativně pravidelných intervalech. Je důležité jim tuto nutnost vysvětlit a kontrolovat její dodržování. Děti potřebují energii i v noci a to pro zajišťování funkcí vnitřních orgánů, pro udržení tělesné teploty, dechu, srdeční akce apod. a ještě k tomu se přidává energie potřebná pro růst a vývoj. Proto je nutné dodávat energii a živiny dětskému organizmu po noční pauze – aby měl z čeho čerpat.
   Stejně důležitý je i příjem tekutin, při jejichž nedostatku může dojít k mnoha nepříjemnostem, od bolení hlavy až po dehydrataci. Schopnost podat dopoledne dobrý výkon tak může být citelně narušena, dítě se necítí v pohodě, nedokáže si s tím poradit a snadno pak sklouzne k nevhodnému chování a neklidu.
 Při pravidelném nedostatku potřebné energie tělo strádá a následně přijatou energii si po období hladovění ukládá do tukových zásob a tak vzniká základ pro neúměrné zvyšování tělesné hmotnosti, rozvoj nadváhy a obezity v dětském i později dospělém věku.
   Děti vytvářejí své stravovací návyky podle svých vzorů a to jsou nejčastěji rodiče a ti také rozhodují o zajištění pestré a plnohodnotné stravy. Dospělí vybírají složení a kvalitu jídla a děti potřebují smíšenou a pestrou stravu také proto, že si vytvářejí chuťové návyky na celý život. Některé děti v předškolním věku různé chutě nepřijímají a zvykají si na ně až s přibývajícím věkem Proto nikdy na děti nenaléháme, nenabízíme jídlo ve spěchu a snažíme se respektovat dětské NE. Pokud dítě nechce jíst, bylo by velkou chybou uplácet ho sladkostmi a jinými pochutinami! Vhodná strav má vliv na růst a zdravý vývoj dítěte, důležitý je vývoj obranyschopnosti dítěte a zdravé dítě lépe prospívá. Přidává se také přiměřená pohybová aktivita, dostatek spánku, pravidelný a dostatečný pobyt na čerstvém vzduchu, psychická pohoda a snaha o zdravé bydlení.
Potřebujete poradit, nejste si jisti svými stravovacími zvyklostmi v rodině? Hledejte na www.zdravyzivotnistyl-zatec.cz . Projekt „Zdravý životní styl“ nabízí rodičům předškolních dětí písemné odpovědi na konkrétní problémy při výchově dětí a realizuje ho Občanské sdružení Vzdělávací centrum Podkrušnohoří Žatec.
 
Podle příspěvku z Informatoria 1/2013 zpracovala J. Lokajíčková